Ön Koşulu Olan Ders( ler ) |
Yok |
Dili |
tr |
Türü |
Zorunlu |
Seviyesi |
Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) |
Prof.Dr. Resul Buğdaycı, Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz, Prof.Dr. Seva Öner, Prof.Dr. Ahmet Öner KURT, Doç.Dr. Gülçin Yapıcı |
Öğretim Sistemi |
Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar |
Yok |
Staj Durumu |
Yok |
Amacı |
Dönem V Halk Sağlığı Stajında öğrencilere, temel sağlık hizmetlerinin özellikleri, sağlık örgütlenmesi ve yönetimi, birinci basamak sağlık hizmetlerinin kapsamı ve önemi, olağanüstü durumlarda sağlık hizmetleri, epidemiyolojik araştırma yöntemleri konusunda bilgi vermek ve birinci basamak sağlık kuruluşlarına eğitim gezileri yaptırmaktır. |
İçeriği |
1. Temel sağlık hizmetleri ve sağlık örgütlenmesi
2. Sağlık mevzuatı
3. Ana sağlığı, gebe, bebek ve çocuk izlemi
4. Birinci basamakta kayıt tutma işlemleri
5. Çevre sağlığı
6. Epidemiyoloji
7. Temel sağlık ölçütleri
8. Aile planlaması
9. Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojisi ve kontrolü
10. Sosyal hastalıklar (TB, sıtma, frengi, lepra, trahom)
11. Sürveyans sistemi ve bildirimi zorunlu hastalıklar
12. Genişletilmiş bağışıklama programı
13. Rutin dışı aşılar
14. Soğuk zincir donanımı ve uygulamaları
15. Yaşlılık ve sağlık sorunları
16. Toplum beslenmesi, benek ve çocuklarda büyümenin takibi
17. Okul sağlığı ve okula giriş muayenesi
18. Afetlerde sağlık hizmetleri
19. İşçi sağlığı ve iş güvenliği
20. Aile sağlığı merkezi gezisi
21. Toplum sağlığı merkezi gezisi
22. Verem savaş dispanseri gezisi
23. Halk sağlığı laboratuarı gezisi
24. İşyeri sağlık birimi gezisi
25. İlköğretim okulunda okula giriş muayenesi
|
# |
Öğrenim Çıktıları |
1 |
Sağlığı etkileyen biyolojik, ekonomik, sosyokültürel ve çevresel faktörleri çağdaş halk sağlığı görüşü doğrultusunda açıklar. |
2 |
Sağlıklı içme-kullanma suyunun özelliklerini sayar ve denetim işlemlerini ve dezenfeksiyon yöntemlerini açıklar. |
3 |
Ülkemizdeki sağlık hizmetlerinin tarihsel sürecini özetler ve sağlık örgütlenmesini şematize eder. |
4 |
Kamu kurumunda çalışan sağlık personelinin ilgili mevzuata göre hak ve sorumluluklarını açıklar. |
5 |
Sağlık yönetiminin temel ilkelerini açıklar, sağlık yöneticisinde olması gereken özellikleri ve becerileri tanımlar. |
6 |
Birinci basamakta koruyucu ve geliştirici sağlık hizmetlerinin önemini ve gerekliliğini tanımlar. |
7 |
Birinci basamakta tutulan sağlık kayıtlarını örnek formlarını kullanarak düzenler. |
8 |
Genişletilmiş bağışıklama programı çerçevesinde bebek, çocuk ve gebelere ait aşı takvimini planlar. |
9 |
Birinci basamakta soğuk zincir birimini kurar ve denetler. |
10 |
Aile planlaması danışmanlığı uygulama basamaklarını açıklar |
11 |
15-49 yaş kadın, gebe, loğusa, bebek, çocuk izlemlerinin ne zaman ve nasıl yapılacağını anlatır |
12 |
Başarılı bir emzirme ve anne sütü konusunda danışmanlık yapar |
13 |
Epidemiyolojinin temel kavramlarını açıklar |
14 |
Bir salgının kontrolünde izlenen uygulama basamaklarını açıklar |
15 |
Bulaşıcı hastalıkların kontrolünde yürütülen sağlık hizmetlerini açıklar |
16 |
Yaşlı sağlığının korunması ve kronik hastalıkların önlenmesi konusunda farkındalık kazanır |
17 |
Sosyal hastalıkların önlenmesi için yürütülen hizmetleri açıklar |
18 |
Okul sağlığı hizmetlerini planlar ve yürütür |
19 |
Afetlerde sağlık hizmetlerini planlar |
20 |
Biyolojik ve kimyasal silahları tanımlar, saldırı durumunda alınması gereken önlemleri açıklar |
# |
Konular |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
***Temel sağlık hizmetleri ve sağlık örgütlenmesi ***Sağlık mevzuatı ***Ana sağlığı, gebe, bebek ve çocuk izlemi ***Birinci basamakta kayıt tutma işlemleri ***Çevre sağlığı ***Epidemiyoloji ***Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojisi ve kontrolü ***Temel sağlık ölçütleri, Aile planlaması ***Aile sağlığı merkezi gezisi ***Toplum sağlığı merkezi gezisi |
Anlatım, Uygulama |
2 |
***Sosyal hastalıklar (TB, sıtma, frengi, lepra, trahom) ***Sürveyans sistemi ve bildirimi zorunlu hastalıklar ***Genişletilmiş bağışıklama programı ***Rutin dışı aşılar ***Verem savaş dispanseri gezisi ***Halk sağlığı laboratuarı gezisi ***Zührevi hastalıklar dispanseri gezisi ***İşyeri sağlık birimi gezisi |
Anlatım, Uygulama |
3 |
***Soğuk zincir donanımı ve uygulamaları ***Yaşlılık ve sağlık sorunları***Toplum beslenmesi, benek ve çocuklarda büyümenin takibi ***Okul sağlığı ve okula giriş muayenesi ***Afetlerde sağlık hizmetleri ***İşçi sağlığı ve iş güvenliği***İlköğretim okulunda okula giriş muayenesi***Proje çalışması ***Hazırlanan projelerin sunumu |
Anlatım, Uygulama |
4 |
Son Sınav, Son Uygulama |
Sınav |
# |
Malzeme / Kaynak Adı |
Kaynak Hakkında Bilgi |
Referans / Önerilen Kaynak |
1 |
Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Çağatay Güler, Levent Akın. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006. |
|
|
2 |
Publc Health Preventive Medicine. Robert B. Wallence. Fourteenth edition. 1998. |
|
|
3 |
Epidemiyoloji, Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi. Sabahat Tezcan. Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı.1992. |
|
|
4 |
Control of Communicable Diseases Manual. Eighteenth Edition. David L. Heyman. APHA. 2004. |
|
|
5 |
Communicable Disease Control Handbook. Second Edition. J. Hawker, N. Beeg, I. Blair, R. Reintjes, J. Weinberg. Blacwell Publishing. 2005. |
|
|
6 |
Communicable Disease Control Handbook. Second Edition. J. Hawker, N. Beeg, I. Blair, R. Reintjes, J. Weinberg. Blacwell Publishing. 2005. |
|
|
7 |
Global strategy on diet, physical activity and health. Fifty-seventh world health assembly. WHA57.17 22 May 2004. |
|
|
8 |
Hastalık Yükü Final Raporu. Ulusal Hastalık Yükü ve Maliyet-Etkinlik Projesi. T.C. Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı Hıfzıssıhha Merkezi Müdürlüğü, Başkent Üniversitesi, 2004. |
|
|
9 |
Genişletilmiş Bağışıklama Programı Genelgesi. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2009. |
|
|
10 |
Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ankara 2005. |
|
|
11 |
Sağlık Mevzuatı. Çağatay Güler, Zakir Çobanoğlu. Güneş Kitabevi.1997. |
|
|
12 |
Devlet Memurları Kanunu. Seçkin Yayınevi, Ankara 2000. |
|
|
13 |
Halk Sağlığı Ders Notları (Yayınlanmamış) |
|
|
14 |
Halk sağlığı staj dosyası (Yayınlanmamış) |
|
|
# |
Öğrenim Çıktıları |
Program Çıktıları |
Ölçme ve Değerlendirme |
1 |
Sağlığı etkileyen biyolojik, ekonomik, sosyokültürel ve çevresel faktörleri çağdaş halk sağlığı görüşü doğrultusunda açıklar. |
13 |
1͵2 |
2 |
Sağlıklı içme-kullanma suyunun özelliklerini sayar ve denetim işlemlerini ve dezenfeksiyon yöntemlerini açıklar. |
6 |
1͵2 |
3 |
Ülkemizdeki sağlık hizmetlerinin tarihsel sürecini özetler ve sağlık örgütlenmesini şematize eder. |
13 |
1͵2 |
4 |
Kamu kurumunda çalışan sağlık personelinin ilgili mevzuata göre hak ve sorumluluklarını açıklar. |
14 |
1͵2 |
5 |
Sağlık yönetiminin temel ilkelerini açıklar, sağlık yöneticisinde olması gereken özellikleri ve becerileri tanımlar. |
13͵14 |
1͵2 |
6 |
Birinci basamakta koruyucu ve geliştirici sağlık hizmetlerinin önemini ve gerekliliğini tanımlar. |
10 |
1͵2 |
7 |
Birinci basamakta tutulan sağlık kayıtlarını örnek formlarını kullanarak düzenler. |
10 |
1͵2 |
8 |
Genişletilmiş bağışıklama programı çerçevesinde bebek, çocuk ve gebelere ait aşı takvimini planlar. |
6͵7 |
1͵2 |
9 |
Birinci basamakta soğuk zincir birimini kurar ve denetler. |
6͵7 |
1͵2 |
10 |
Aile planlaması danışmanlığı uygulama basamaklarını açıklar |
6͵7 |
1͵2 |
11 |
15-49 yaş kadın, gebe, loğusa, bebek, çocuk izlemlerinin ne zaman ve nasıl yapılacağını anlatır |
6͵7 |
1͵2 |
12 |
Başarılı bir emzirme ve anne sütü konusunda danışmanlık yapar |
6͵7 |
1͵2 |
13 |
Epidemiyolojinin temel kavramlarını açıklar |
10͵11 |
1͵2 |
14 |
Bir salgının kontrolünde izlenen uygulama basamaklarını açıklar |
6͵7 |
1͵2 |
15 |
Bulaşıcı hastalıkların kontrolünde yürütülen sağlık hizmetlerini açıklar |
6͵7 |
1͵2 |
16 |
Yaşlı sağlığının korunması ve kronik hastalıkların önlenmesi konusunda farkındalık kazanır |
6͵7 |
1͵2 |
17 |
Sosyal hastalıkların önlenmesi için yürütülen hizmetleri açıklar |
6͵7 |
1͵2 |
18 |
Okul sağlığı hizmetlerini planlar ve yürütür |
6͵7 |
1͵2 |
19 |
Afetlerde sağlık hizmetlerini planlar |
6͵7 |
1͵2 |
20 |
Biyolojik ve kimyasal silahları tanımlar, saldırı durumunda alınması gereken önlemleri açıklar |
6͵7 |
1͵2 |